Rozstrzygnięto przetarg na węzły przesiadkowe. Termin realizacji - III kwartał 2021 r.
Zobacz też:
Choć same stacje kolejowe w Siechnicach i Świętej Katarzynie zostały całkowicie odnowione w 2018 roku, infrastruktura wokół nich od lat pozostawia wiele do życzenia. Budowa multimodalnych węzłów przesiadkowych ma ułatwić mieszkańcom korzystanie z kolei aglomeracyjnej.
W ramach inwestycji powstaną miejsca parkingowe dla samochodów, wiaty dla rowerów i nowe przystanki autobusowe. Przebudowana zostanie również infrastruktura drogowa i piesza wokół dworców. Całość dopełnią tablice systemu dynamicznej informacji pasażerskiej i stacje ładowania pojazdów elektrycznych.
Inwestycja obejmie również zagospodarowanie zieleni - posadzone zostaną nowe drzewa i krzewy. Przy projektowaniu węzłów duży nacisk położony został na dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Cztery oferty w przetargu
Przetarg na budowę węzłów multimodalnych w Siechnicach i Świętej Katarzynie ogłoszony został na początku bieżącego roku. Oferty zostały otwarte w dniu 31 stycznia 2020 r. W przetargu wzięły udział cztery firmy. Wykonawcy zażądali kwot od około 12,5 mln do prawie 16 mln zł.
Ostatecznie, 7 lutego wybrany został wykonawca - wrocławska firma PRO-TRA Building. Koszt realizacji inwestycji w Siechnicach to 7 134 000 zł, a w Świętej Katarzynie - 5 412 000 zł.
Inwestycja mogłaby nie dojść do skutku gdyby nie zwiększenie dofinansowania projektu pn. "Promowanie strategii niskoemisyjnych na terenie gminy Siechnice - budowa multimodalnych centrów przesiadkowych" z Funduszy Europejskich. Dotacja ta wyniesie blisko 9,5 mln zł.
Łączny koszt budowy węzłów przesiadkowych to 12 546 000 zł. Prace mają rozpocząć się po przekazaniu terenu - w marcu 2020 roku. Planowany termin zakończenia inwestycji to trzeci kwartał 2021 roku.
Wizualizacje multimodalnych węzłów przesiadkowych w Siechnicach i obecne otoczenie stacji:
Wizualizacje multimodalnych węzłów przesiadkowych w Świętej Katarzynie i obecne otoczenie stacji:
Będą utrudnienia w komunikacji
Budowa węzła w Siechnicach wiązać się będzie ze znacznymi utrudnieniami w ruchu drogowym. Ograniczenia będą różnić się w zależności od etapu realizacji inwestycji. Zwężona zostanie ulica Kolejowa i Szkolna w okolicach stacji. Podczas zaawansowanych prac ruch będzie kierowany przez tymczasową sygnalizację świetlną.
Na czas przebudowy skrzyżowania ul. Kolejowej z ul. Szkolną przystanek autobusowy Siechnice - Elektrociepłownia zostanie przesunięty w głąb ul. Kolejowej.
Linia dowozowa
Według planów Siechnickiej Komunikacji Publicznej po zakończeniu budowy węzłów multimodalnych rozważane jest utworzenie linii dowozowej do stacji kolejowej PKP w Siechnicach. Autobusy miałyby być zsynchronizowane z odjazdami pociągów (rano) i przyjazdami (po południu).
Wizualizacje w artykule:
An Archi Group Sp. z o. o.,
Qbik s.c. Pracownia Architektoniczna